Premier: Elektromos Dura Ace
2008. augusztus 04. hétfő
A Di2 (Digital Integrated Intelligence) technológiát elsőként az országúti Dura-Ace alkatrészcsalád opcionális alkatrészeiként vásárolhatja meg a nagyközönség, Dura-Ace 7970 széria néven.
Az elektronikus váltórendszert a profi kerékpársportban tesztelték az elmúlt két évben, mindenféle körülmények között. (Augusztusi számunk Tour de France-szal foglalkozó összeállításában a prototípusok versenyeken való megjelenéséről is olvashattok)
A 7970 szériába a Dual Control váltókarok, az elektronikával működtetett első és hátsó váltó és az akkumulátor tartozik, a többi alkatrészt a 7900 szettből kell összeválogatni.
A fékváltókarok
Csak a gombot kell nyomogatni a váltáshoz, semmi erőkifejtés, szorosan foghatjuk közben a kormányt és a bringázásra koncentrálhatunk a váltás helyett.
Nem fordulhatnak elő a megnyúlt, megtört bowden miatt adódó problémák, akár elfagyott kézzel is válthatunk.
A gombok ugyanott helyezkednek el, ahol a hagyományos Dual Control rendszer karjai, tehát nem kell újraprogramozni agyunkat, hogy megszokjuk. A kormányon opcionális váltógombokat is elhelyezhetünk különböző pozíciókban, akár triatlon vagy időfutam kormányon is.
Váltók
A legérezhetőbb differencia a váltásban az átdobónál tapasztalható. Még terhelés alatt is pillanat alatt vált, semmi késés, erőkifejtésre nincs szükség.
A hátsó váltónál ugyanez a helyzet, az elektronika jól védett az esésből adódó behatásokkal szemben.
Az akkumulátor
Hosszú élettartamú 7,4 voltos Li-Ion aksi, a lehető legmegbízhatóbb, amit a két év tesztelés is alátámaszt. Egyszerűen felszerelhető a kulacstartó alá, sőt egyes vázgyártók (pl. Corratec) eleve fejlesztenek olyan vázakat, melyeken a formatervező az új alkatrész beépítését is figyelembe vette.
A megbízhatóság és a könnyebb aksi érdekében vezetékes elven működik a szett (a vezeték nélküli rendszer több energiát igényelne és nagyobb, nehezebb aksit).
Eddig hozzáfűzött kommentek:
bruce wayne
2009.05.28. 13:55
Nem értem, hogy formálhat valaki véleményt valamiről, amit nem ismer, nem próbált. Báár kis országunkban ez népszerű sport.
Szóval én laikusként próbáltam ki ezt. Még én is észrevettem a különbséget a váltás gyorsaságában - nem is beszélve ilyen funkciókról, mint az önbeálló hátsó váltó a kerék ki-be szerelésekor, vagy a léncvonalat követő első váltó.
Az akkuval kapcsolatos szkeptikusoknak pedig megnyugtató lehet, hogy gyakorlatilag lehetelen - hacsak nem bénázza el a felhasználó - kimeríteni az erőforrást, mivel 1000 km-re hiteleseítették, mi igen jó átlagsebességet feltételez egy 24 órás használat során.
Szóval nekem bejött, bár én nem vagyok a célcsoportban. Viszont akiknek számítanak a grammok, és a tizedmásodpercek azokanak minden pénzt megérhet.
Szóval én laikusként próbáltam ki ezt. Még én is észrevettem a különbséget a váltás gyorsaságában - nem is beszélve ilyen funkciókról, mint az önbeálló hátsó váltó a kerék ki-be szerelésekor, vagy a léncvonalat követő első váltó.
Az akkuval kapcsolatos szkeptikusoknak pedig megnyugtató lehet, hogy gyakorlatilag lehetelen - hacsak nem bénázza el a felhasználó - kimeríteni az erőforrást, mivel 1000 km-re hiteleseítették, mi igen jó átlagsebességet feltételez egy 24 órás használat során.
Szóval nekem bejött, bár én nem vagyok a célcsoportban. Viszont akiknek számítanak a grammok, és a tizedmásodpercek azokanak minden pénzt megérhet.
R.A.
2008.08.19. 23:06
süketség... tv meg rádió ne legyen a kormányba szerelve unaloműzőnek?! ;)
óz
2008.08.05. 20:54
Pontosan az ára miatt gondoltam, hogy nem lesz kelendő.Biztos jól működik, nem vitatom...Nekem mindenesetre lehet, hogy nem lesz ilyenem...
szimplired
2008.08.05. 17:55
Lehet, hogy vannak még gyermekbetegségei egy ilyen újdonságnak, de azért én nem írnám még le ilyen könnyen. Az én Dura Ace-em olyan pontos és leheletfinom, mint egy precíziós svájci óra. Semmiért nem cserélném le. Ha ez az elektromos kütyü megbízható, könnyű és a váltás tényleg ennyivel gyorsabb, akkor meg tényleg nem értem, miért féltek ennyire az újdonságoktól... ugyan miért ne menne ez a cucc? Oké az ár fontos tényező, ezt aláírom.
óz
2008.08.05. 10:50
Vajon miért érzem azt, hogy nem lesz nagy tolongás a bringaboltokban ezért a kütyüért?:)
nik
2008.08.05. 09:14
Forradalmi újdonság talán a Mavic Mectronic volt.
Tony
2008.08.05. 08:37
Nem tudom érdemes-e ebbe ennyi energiát meg pénzt feccölni. Minél több az elektromos kütyü, annál valószínűbb hogy beszarik a cucc. Az akksi meg tuti akkor fog lemerülni amikor még 100km van hátra. Ezzel az egésszel pont a kerékpár egyszerűségét ölik meg, szerintem rosszabb ötlet mint a montikra az integrált fék-váltókar.
don ciccio
2008.08.05. 06:35
lolka: úgy ahogy mondod. :)
lolka
2008.08.04. 22:52
A Shimanonál belefér ez a hülyeség...Úgysem csinálnak komoly bringára való alkatrészeket :-)
don ciccio
2008.08.04. 20:20
Wegmannak bejött ez a cucc a touron;) volt némi elektromos probléma, és az emelkedőn kónuszon találta magát a lánca. na ennyit az elektromos kütyükről.
primitív
2008.08.04. 20:03
A kézierő már nem is jó? Csináljon mindent helyettünk az elektromosság? Na ezért van nekem fixim.
rider
2008.08.04. 18:57
a dura ace csak a kezdet:)
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.