Bezár

Bejelentkezés

Hirlevél feliratkozás
Bejelentkezés / Regisztráció
  • Hírek
  • Eseménynaptár
  • Túrák
  • Galéria
  • Videó
  • Blog
  • Velo magazin
  • Tour de Hongrie
  • Giro d'Italia
  • Tour de France
  • Vuelta a Espagna
  • Technikai hírek
  • Országúti
  • Mountain bike
  • Cyclo-cross
  • Pálya
  • Triatlon
  • Pedelec
  • Enduro
  • Triál

Makács Gábor, Everest 10k: a kihívás utolsó harmada egy valódi horror volt

2020. július 03. péntek
Szerző: velo.hu
Cimkék: Everest Ride Everest10k Makács Gábor

Az Everest Ride elnevezésű erőpróba során a kerekesek a Mount Everest 8848 méternyi szintjét igyekeznek minél gyorsabban abszolválni. Sajnos a COVID-19 koronavírus-járvány miatt igencsak felkapottá vált a kihívás, amely hazánkat sem kerülte el. Makács Gábor a hagyományos próbatétel helyett az Everesting10k-t választotta, melynek a nevéből is kiderül, hogy itt tízezer méternyi szintet kell abszolválni.

A „Tigris” becenéven ismert, korábban a dobogókői és a kékesi csúcstámadást is többször megnyerő Makács Gábor ezt a próbatételt is sikerrel teljesítette. A 10276 méternyi szintet 368,1 kilométer megtételével 15 óra 48 perc és 59 másodperc alatt abszolválta.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Hogyan jött az ötlet, miért választottad a hagyományos Everesting helyett a 10k-t?


- Az ötlet sajnos a COVID-19 koronavírus-járvány megjelenése miatt született, az összes külföldi versenyem törlésre került, így próbáltam valami új kihívást találni és erre esett a választás. Magáról az Everestingről sose volt túl jó véleményem, mert eléggé egyhangú kihívásnak tartom. Pont ezért választottam inkább a 10k-t. Az Everesting10k ROAM jobban tetszik ugyan, de azt Magyarországon értelmes idő alatt nem lehet megcsinálni, mert nincsenek elég meredek hegyek hozzá. Ott nem kell egy emelkedőn menni föl-le, hanem bármilyen útvonal megtételével teljesíthető, a lényeg, hogy négyszáz kilométer felett kell zárni, tízezer méternyi szinttel.


Készültél-e külön, specifikusan rá vagy csak egyszerűen belevágtál?


- Külön nem készültem rá. Tavaly összesen 1429 órát töltöttem edzéssel, ami alatt 493.000 méternyi szintet teljesítettem, heti 40 órás munka mellett! Idén eddig 680 óránál tartok. A tipikusan hosszabb edzéseim általában hat-hét órásak. Ennél többet csak évi néhány alkalommal megyek, de kilenc óra fölött egyhuzamban még soha életemben nem tekertem. Ennek megfelelően számítottam azért némi új érzésre.

 

Diavetítéshez kattints a képre
A kerékpár: 6,5 kilogramm a táskák, a lámpa és pumpa nélkül. 50/34 11-25 (10)-es áttétel. Hátul Tufo Elite S3 szingó C12 karbon kereken 23mm, 7 bár. Elől DuraAce 9000 C24 karbon, Schwalbe One szingó 22m, 6 bár, nyereg: Fizik Arione 00EL


Mi volt a célod, mi volt az, ami motivált?


- A célom pusztán annyi volt, hogy lehetőleg még világosban megcsináljam. A választott emelkedő nem volt alkalmas egy jó idő elérésére, nem elég meredek hozzá. A másik, amire kíváncsi voltam, hogy meddig tudom tartani a kitűzött 220 wattot, bár azt tudtam, hogy végig nem fog menni. Előzetesen olyan 16-17 óra alatt szerettem volna teljesíteni a kihívást.


Hogyan élted meg ezt a több mint tizenöt órát a nyeregben?


- Reggel 4 óra 20 perckor indultam el a Két-Bükkfától. Sokáig jött velem Poppa barátom, ami nagyon jó volt, köszönöm neki még egyszer. Igyekeztem rendesen enni és inni, körönként száz kalória bevitele volt a cél, minden másodikban pedig kétszáz kalóriát jutattam a szervezetembe. Olyan kilenc óra eltelte után kezdtem érezni, hogy nem esik már olyan jól. Ekkor leengedtem a wattot 200-ra. Ezt tartottam talán három körig, majd tovább engedtem. Aztán olyan 180 watt környékén stabilizálódott a szituáció. Ami kicsit azért kevesebb, mint amire számítottam, de nem akartam erőltetni.

 

Diavetítéshez kattints a képre
A kép bal oldalán a tervezett élelmiszer és folyadék, ezt igyekeztem még sima vízzel is kiegészíteni a kútnál. A jobb oldalon pedig a tartalék valamint a kihívás utánra szánt étel. Mondanom se kell, hogy miután leszálltam a nyeregből egyedül a savanyú káposztából bírtam megenni három kanállal


Olyan tíz óra eltelte után kezdtem egyre rosszabbul lenni. Ekkor már alig bírtam legyömöszölni a kaját, de nyomtam, mert tudtam, hogy enni kell. Viszont a helyzet csak egyre romlott. Öklendeztem már a legkisebb falattól, egy idő után pedig már egy korty folyadéktól is. Szörnyű érzés volt, korábban soha nem éreztem még ilyet. Viszont ekkor még öt-hat óra volt hátra, ami ugyebár önmagában sem kevés. Szóval tudtam, hogy ennek csúnya vége lesz. Hihetetlen, de rám jött a hasmenés is. Annyira, hogy muszáj volt megoldani. Ezt követően a tervezett élelmiszernek és folyadéknak már talán csak a harmadát tudtam letuszkolni. Összességében a kihívás utolsó harmada egy valódi horror volt. Iszonyatosan lassan telt az idő. Szerencsére megjött Ave, aki a nehéz pillanatokon átsegített.


Így utólag azt mondom, hogyha nem tűzöm ki előre a 10k-t célnak, akkor tuti megállok 8848-nál. Gondolom nem véletlen, hogy a 10k-t teljesítők száma csupán körülbelül a 10 %-a az Everestinggel próbálkozóknak, pedig elsőre nem tűnik nagy különbségnek. Az igazat megvallva viszont ez nekem még négy kört és két végeláthatatlan órát jelentett. Nem volt könnyű feladat. Mentálisan már nagyon a határon mozogtam, de végül sikerrel jártam.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Belevágnál-e még egyszer, vannak-e hasonló terveid?


- Ezt így ebben a formában nem hiszem, hogy megcsinálom még egyszer. Pont az egyhangúsága miatt. Viszont van egy külföldi tervem (RATA - Race Across the Alps, 525 km/14000 hm), amin harminc óra a szintidő. Ezt viszont azért előtte ki kellene pár alkalommal próbálni, hogy legalább időben menjek annyit, mert ugye a tizenöt óra alatt is olyan dolgok jöttek elő, ami hét-nyolc órában még sose. Számítok arra, hogy ez is tartogat még meglepetéseket. Ennek a szimulálására egy Everesting 2x-et tervezek, ami hasonló nagyságrend időben. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy kétszer 8848 métert kell teljesíteni egy menetben. A kettő között engedélyezett két óra alvás is, de én a nélkül tervezem.

 

Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.

Eddig hozzáfűzött kommentek:

gyzsd
2020.07.13. 22:50
Gratulálok! Hősies volt, de szerintem túl sok km-t mentél, ezért tartott olyan sokáig. Nem sokkal később én is megcsináltam Mátraháza-Kékes viszonylatban 245 km-en, vmivel rövidebb idő alatt, pedig jóval edzettlenebb vagyok, meg jóval idősebb is. A végén már mindenem fájt, de szerencsére belügyi gondjaim nem voltak. Sokat segítettek pszichésen az arra közlekedő biciklisek.
Zorg
2020.07.07. 21:12
Grrrr olvasni is szornyu... gratula! Es merre voltak a korok? Csobanka vagy egom- marot?
ave@timeslip.hu
2020.07.07. 18:55
Az esemenyrol film is keszult, ma este 21-tol nezheto a youtube-on.
https://www.youtube.com/watch?v=fnlwuwuyAik
visszalépés az előző oldalra

Legújabb országúti hírek

Országútis hírek külföldről: négy magyarnak szoríthatunk a CX világbajnokságon, Ciccone a szemüvegdobáló, nem maradt félsz Valentin Ferronban

Elrajtolt a cyclo-cross világbajnokság, ahol négy magyarnak szoríthatunk     Február 3...

  • Országútis hírek külföldről: neutralizáció a francia versenyen, Angel Lopez bombaformában, kényszerűségből változott a Milánó-Sanremo rajtja
  • Országútis hírek külföldről: újabb elismerő nyilatkozat Vas Blankáról, gondban az egyik legjobb francia kontinentális sor, Girmay is beköszönt
  • Tour de Hongrie 2023: először a mezőnyben a Q36.5 Pro Cycling Team
  • Országútis hírek külföldről: csapatra talált a női olimpiai bajnok, az Intermarché az első ranglistavezető, Peák Barna is ott lesz a Valenciai Körön

Következő országúti események ajánlója

  • 2023.03.19: II. 3G Kupa
  • 2023.03.25: III. Kajdacs Nagydíj Országúti Kerékpárverseny
  • 2023.04.02: BÉKÁS Időfutam - Egyetemi Időfutam OB
  • 2023.04.16: Stop Cukrászda Időfutam
  • 2023.04.30: XXIII. Péti Nagydíj
  • 2023.05.07: XIX. Kínok-Kínja
  • 2023.05.14: Orfűi Kritérium
  • 2023.06.03: Tour de Mátra
  • 2023.06.11: Vásárosnaményi Kerékpáros Nap
  • 2023.08.06: IX. Brigetio Országúti mezőnyverseny

VELO.hu felhasználók legújabb túrái

Balaton 1. – Keszthelyi-hegység

Távolság: 32.3 km
Szintkülönbség: 327 m
Nehézségi fok: 3

Szentgotthárd – Őrség Észak

Távolság: 39.4 km
Szintkülönbség: 458 m
Nehézségi fok: 5

Balaton 3. – Szólád, Körös-hegy

Távolság: 25.2 km
Szintkülönbség: 239 m
Nehézségi fok: 3

Legújabb blog bejegyzések

  • Csak biciklik?
  • Bala
  • "Hadiösvényen..."
  • A Tour de Hongrie üldözése, avagy a 2021 - es Magyar körverseny külső szemmel
  • "Európa vad sarka"

Félsziget-kupa 2019

Merida Concept Store Budapest - Megnyitó

Félsziget-kupa

Borsodcross 2017

Lampre-Merida edzőtábor 2018

Movistar csapatbemutató 2018

Polartec edzőtábor 2018 Contadorral

UAE edzőtábor 2018

Országúti kerékpáros világbajnokság 2014 - Promo

SuperCross sorozat 1. forduló-Kazincbarcika cyclocross

SuperCross sorozat 1.futam-Kazincbarcika

SuperCross sorozat 1.futam-Kazincbarcika

Harkány Tour 2013: 12 órás nemzetközi kerékpárverseny

V. ROSE - VELO.hu Kékesi Csúcstámadás (rövid videó)

V. ROSE - VELO.hu Kékesi Csúcstámadás

MERIDA Tour de Zalakaros 2013 (Teljes összefoglaló)

MERIDA Tour de Zalakaros (118 km)

MERIDA Tour de Zalakaros (118 km)

Giro 2013 - 8. etap: Összefoglaló

  • Kerékpár
  • Hírek
  • Eseménynaptár
  • Túrák
  • Felszerelés
  • Galéria
  • Videó
  • Blog
  • VELO magazin
  • Médiajaánlat
  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatvédelem
  • ÁSZF
  • Kapcsolat
Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések
weboldal tervezés: IRQ