Makács Gábor, Everest 10k: a kihívás utolsó harmada egy valódi horror volt
Az Everest Ride elnevezésű erőpróba során a kerekesek a Mount Everest 8848 méternyi szintjét igyekeznek minél gyorsabban abszolválni. Sajnos a COVID-19 koronavírus-járvány miatt igencsak felkapottá vált a kihívás, amely hazánkat sem kerülte el. Makács Gábor a hagyományos próbatétel helyett az Everesting10k-t választotta, melynek a nevéből is kiderül, hogy itt tízezer méternyi szintet kell abszolválni.
A „Tigris” becenéven ismert, korábban a dobogókői és a kékesi csúcstámadást is többször megnyerő Makács Gábor ezt a próbatételt is sikerrel teljesítette. A 10276 méternyi szintet 368,1 kilométer megtételével 15 óra 48 perc és 59 másodperc alatt abszolválta.
Hogyan jött az ötlet, miért választottad a hagyományos Everesting helyett a 10k-t?
- Az ötlet sajnos a COVID-19 koronavírus-járvány megjelenése miatt született, az összes külföldi versenyem törlésre került, így próbáltam valami új kihívást találni és erre esett a választás. Magáról az Everestingről sose volt túl jó véleményem, mert eléggé egyhangú kihívásnak tartom. Pont ezért választottam inkább a 10k-t. Az Everesting10k ROAM jobban tetszik ugyan, de azt Magyarországon értelmes idő alatt nem lehet megcsinálni, mert nincsenek elég meredek hegyek hozzá. Ott nem kell egy emelkedőn menni föl-le, hanem bármilyen útvonal megtételével teljesíthető, a lényeg, hogy négyszáz kilométer felett kell zárni, tízezer méternyi szinttel.
Készültél-e külön, specifikusan rá vagy csak egyszerűen belevágtál?
- Külön nem készültem rá. Tavaly összesen 1429 órát töltöttem edzéssel, ami alatt 493.000 méternyi szintet teljesítettem, heti 40 órás munka mellett! Idén eddig 680 óránál tartok. A tipikusan hosszabb edzéseim általában hat-hét órásak. Ennél többet csak évi néhány alkalommal megyek, de kilenc óra fölött egyhuzamban még soha életemben nem tekertem. Ennek megfelelően számítottam azért némi új érzésre.
A kerékpár: 6,5 kilogramm a táskák, a lámpa és pumpa nélkül. 50/34 11-25 (10)-es áttétel. Hátul Tufo Elite S3 szingó C12 karbon kereken 23mm, 7 bár. Elől DuraAce 9000 C24 karbon, Schwalbe One szingó 22m, 6 bár, nyereg: Fizik Arione 00EL
Mi volt a célod, mi volt az, ami motivált?
- A célom pusztán annyi volt, hogy lehetőleg még világosban megcsináljam. A választott emelkedő nem volt alkalmas egy jó idő elérésére, nem elég meredek hozzá. A másik, amire kíváncsi voltam, hogy meddig tudom tartani a kitűzött 220 wattot, bár azt tudtam, hogy végig nem fog menni. Előzetesen olyan 16-17 óra alatt szerettem volna teljesíteni a kihívást.
Hogyan élted meg ezt a több mint tizenöt órát a nyeregben?
- Reggel 4 óra 20 perckor indultam el a Két-Bükkfától. Sokáig jött velem Poppa barátom, ami nagyon jó volt, köszönöm neki még egyszer. Igyekeztem rendesen enni és inni, körönként száz kalória bevitele volt a cél, minden másodikban pedig kétszáz kalóriát jutattam a szervezetembe. Olyan kilenc óra eltelte után kezdtem érezni, hogy nem esik már olyan jól. Ekkor leengedtem a wattot 200-ra. Ezt tartottam talán három körig, majd tovább engedtem. Aztán olyan 180 watt környékén stabilizálódott a szituáció. Ami kicsit azért kevesebb, mint amire számítottam, de nem akartam erőltetni.
A kép bal oldalán a tervezett élelmiszer és folyadék, ezt igyekeztem még sima vízzel is kiegészíteni a kútnál. A jobb oldalon pedig a tartalék valamint a kihívás utánra szánt étel. Mondanom se kell, hogy miután leszálltam a nyeregből egyedül a savanyú káposztából bírtam megenni három kanállal
Olyan tíz óra eltelte után kezdtem egyre rosszabbul lenni. Ekkor már alig bírtam legyömöszölni a kaját, de nyomtam, mert tudtam, hogy enni kell. Viszont a helyzet csak egyre romlott. Öklendeztem már a legkisebb falattól, egy idő után pedig már egy korty folyadéktól is. Szörnyű érzés volt, korábban soha nem éreztem még ilyet. Viszont ekkor még öt-hat óra volt hátra, ami ugyebár önmagában sem kevés. Szóval tudtam, hogy ennek csúnya vége lesz. Hihetetlen, de rám jött a hasmenés is. Annyira, hogy muszáj volt megoldani. Ezt követően a tervezett élelmiszernek és folyadéknak már talán csak a harmadát tudtam letuszkolni. Összességében a kihívás utolsó harmada egy valódi horror volt. Iszonyatosan lassan telt az idő. Szerencsére megjött Ave, aki a nehéz pillanatokon átsegített.
Így utólag azt mondom, hogyha nem tűzöm ki előre a 10k-t célnak, akkor tuti megállok 8848-nál. Gondolom nem véletlen, hogy a 10k-t teljesítők száma csupán körülbelül a 10 %-a az Everestinggel próbálkozóknak, pedig elsőre nem tűnik nagy különbségnek. Az igazat megvallva viszont ez nekem még négy kört és két végeláthatatlan órát jelentett. Nem volt könnyű feladat. Mentálisan már nagyon a határon mozogtam, de végül sikerrel jártam.
Belevágnál-e még egyszer, vannak-e hasonló terveid?
- Ezt így ebben a formában nem hiszem, hogy megcsinálom még egyszer. Pont az egyhangúsága miatt. Viszont van egy külföldi tervem (RATA - Race Across the Alps, 525 km/14000 hm), amin harminc óra a szintidő. Ezt viszont azért előtte ki kellene pár alkalommal próbálni, hogy legalább időben menjek annyit, mert ugye a tizenöt óra alatt is olyan dolgok jöttek elő, ami hét-nyolc órában még sose. Számítok arra, hogy ez is tartogat még meglepetéseket. Ennek a szimulálására egy Everesting 2x-et tervezek, ami hasonló nagyságrend időben. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy kétszer 8848 métert kell teljesíteni egy menetben. A kettő között engedélyezett két óra alvás is, de én a nélkül tervezem.
Eddig hozzáfűzött kommentek:
https://www.youtube.com/watch?v=fnlwuwuyAik
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.