Vége a tárcsafékek használatának az UCI országúti versenyein
Pont egy évvel ezelőtt írtunk róla, akkor még csak terv volt. Azóta megvalósult, megengedték és már be is tiltották egy, a múlt hétvégén történt baleset miatt. Úgy tűnik, rövid időt élt meg a tárcsafékek használata az UCI kategóriás országúti versenyeken. A mögöttünk álló kockaköves klasszikusok során pedig egyre több csapat kezdte el használni ezekkel a kerékjait.
A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség viszonylag gyorsan lépett Fran Ventoso esetét követően. Harald Tiedemann Hansen az UCI technikai vezetője megerősítette, hogy Ventoso esetét követően felfüggesztik a tárcsafékek használatát az országúti versenyeken. A Kerékpárosok Szakszervezete (CPA) üdvözölte a döntést.
„Fran Ventoso esetét követően azt kértük a Nemzetközi Kerékpáros Szövetségtől, hogy tiltsa be a tárcsafékek használatát. Hónapok óta levelezünk az illetékesekkel, felhívva a figyelmüket a veszélyekre. Sajnos egy baleset kellett ahhoz, hogy a szavaink meghallgatásra találjanak” – mondta Laura Mora a CPA részéről.
Hogy ilyen hatással lesz ez a döntés a piaci eladásokra, egyenlőre kérdéses, de az várható, hogy kevesebb amatőr jelentkezik majd a boltokban tárcsafékes országútiért, ha nem látják ezt kedvenceik alatt. A gyártóknak át kell gondolniuk a 2017-es paletájukat, a forgalmazóknak pedig a jövő évi előrendeléseket. Kérdéses például, hogy mit lép mondjuk a Specialized ilyen helyzetben, aki bejelentette korábban, hogy 2017-től a Venge Vias már csak tárcsafékes kivitelben lesz használatban az UCI versenyeken,a nemzetközi szövetségnek leadott gyártói információk alapján. Kíváncsian várjuk a fejleményeket, az ügynek még biztosan nincs vége.
Eddig hozzáfűzött kommentek:
Itt nincs olyan sár a felnin mint CCrossban.
A fékek erőbeli képességei meg már vagy 30 éve bőven elegendőek! (a Modolo új generációs fékei és porpréselt fékpofái, meg a két forgáspontú fékek óta). Akármikor blokkolják a kereket elől is, meg hátul is, mert a közepes és normálisabb fékek már rég felülmúlják a kerék és az út közötti tapadást.
A fékezés hatékonyság fejlesztésében ezért már régesrég a gumigyáraknál van a labda, és nem a tárcsa hozza a el a tutit.
Aki nem hiszi, tegyen fel egy rendes felniféket és rájöhet, hogy felesleges a tárcsa.
Az erő biztosított tehát a felnifékeknél, de még a karakterisztikában is van választhatóság: harapósan kezdők (Shimano, stb.) és a finoman kezdő, de satura is képesek (Pl.: Campa, Modolo) között is lehet válogatni.
Tehát nem esett el, nem borult rá senki, csak fékezés közben utolérte az előtte lévőt.
A képek szerint a V-alakú sérülés a bal lábszárának elején/külső oldalán van.
Ha nem lépett ki a pedálból akkor az utolért bringa jobb oldalát kapta el, ott nem a fék van.
Ha átrakta a lábát valahogy az utolért kerék bal oldalára akkor a lábának csak a belső oldalát érhette volna el a tárcsa.
Ha valóban úgy történt minden ahogy a nyílt levelében leírta akkor kizárt hogy a tárcsa vágta meg.
De pont a tárcsafék késéhez fogható semmilyen kiálló veszélyes plusz bizbaz nem való outi kerékpárra.Nagy sebességnél általában(sprintbefutó) a nagytányéron van a lánc így bukásnál ezért nem hsonlítható késhez.(persze leeshet a lánc elfekvésnél). Hegyre fel pedig amikor szabad a nagytányér, nincs tömegbukás
Nem lehet tudni egyébként biztosra, mi okozta a sérülést, de legalább a versenyzők érdekei érvényesülhetnek.
Eddig sem volt kötelező a tárcsafék, az engedélyezés óta. Most pedig a lehetőséget is elmeszelik. VASKALAPOSOK! A hitvita, hogy melyik jobb vagy sem itt lényegtelen.
Épp elég veszélyes a lánctányér, de a nélkül nem hajtható a bringa, viszont a plusz késekre semmi szükség!
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.