Parakerékpáros világbajnokságon a magyarok - Interjú Ivanics Gergellyel

E-mail  Nyomtatás
2014. augusztus 25. hétfő
  |   Szerző: VELO.hu

Diavetítéshez kattints a képre

 

Augusztus 28. és szeptember 1. között Greenville-ben (Egyesült Államok) rendezik a parakerékpáros-világbajnokságot. A magyar színeket a HungaroFondo versenyzői, Butu Arnold Csaba és pilótája Ivanics Gergely képviselik. A kiutazás előtt Ivanics Gergellyel beszélgettünk.

Diavetítéshez kattints a képreAugusztus 28-án kezdődik a parakerékpáros-világbajnokság, ahol Butu Arnold Csaba pilótája leszel. Kicsit avassuk be abba az olvasókat, hogy mi a feladata a pilótának? Hogyan néz ki a munkamegosztás?

 

Konkréten a pilóta az, aki vezeti a tandemet. A pilóta ül elől és mögötte ül a vak vagy gyengén látó versenyző. A feladatom nagyon sokrétű, gyakorlatilag én intézek mindent. A Millenárisról indulva szoktunk edzeni, amikor Csabi Pesten van. Ilyenkor karbantartom a tandemet, beállítok mindent. Olyan, mintha egyedül mennék edzeni, váltás, fékezés, kanyarodás, ezek a feladataim, miközben mögöttem ül még egy ember.

 

Milyen versenyszámokban indultok a világbajnokságon?

 

Itt is mezőnyverseny és időfutam lesz, mi is ezeken veszünk részt. Ugyanúgy van parakerékpáros pálya világbajnokság is egyébként, ahol pedig olyan versenyszámok szereplnek, mint 4000 méter, 1000 m és leborítás. Országúton az időfutam a Olimpián és a Világbajnokságon 30km körül szokott lenni, kisebb nemzetközi versenyeken pedig 10 és 15km. A mezőnyverseny pedig 120-130 km. A kisebb versenyeken ugyanez 80-90km.

 

Ahogy említetted is, rendeznek Világkupa versenyeket. Ti is indultatok ilyenen, milyen eredményeket értetek el?

 

Egy Világkupán indultunk, mert a másikat áttették és azon nem tudtunk részt venni. Idén a szezon elejére esett a Világkupa. Az egy más történet. Az úgy kell elképzelni, mint egy országúti VB-t. Ott felvonul mindenki, a nagy nemzetek. Mi ott a középmezőnyben végeztünk.

 

Hogy néz ki az edzésmunkátok?

 

Ha Csabi itt van Pesten, akkor igyekszünk a hét minden napján edzeni. Ez nem mindig jön össze, de heti hat nap általában igen. 50-120km-t szoktunk együtt bringázni. Olyan felkészülés mint a hagyományos országúti versenyekre, csak mi ketten vagyunk egy biciklin. A mezőnyversenyeken általában 30-40 páros van és nagy a menés. 55-11 van felrakva ezekre a tandemekre.

 

Versenyek közben szoktatok egymással kommunikálni? Van erre szükség?

 

Igen, szükséges. A versenyeken általában eléggé változik a felállás, lószparádé is ugyanúgy jellemző, nagy a menés, a szélezés. Szólni kell néha, hogy nem kell olyan erősen nyomni a pedált vagy éppen, hogy most 100%-on kell menni. Szoktam akkor is szólni, hogy ha kanyar jön. Tartjuk folyamatosan a kontaktust, hogy Csabi is képben legyen.

 

Mit lehet tudni az idei VB-ről? Milyen a pálya?

 

Atlanta mellett lesz Amerikában, egy tizen pár kilométeres körpályán. 120km lesz az össztáv. A pálya síknak van írva, de egy-két kis fal szerepel benne. Nem tűnik egyszerűnek, ráadásul meleg várható, 30-40 fokos hőség. Ketten megyünk, a Csabi meg én. Én vagyok a mindenes. Engem írtak be szövetségi kapitánynak, szerelőnek, masszőrnek. Bérelünk a helyszínen egy autót. A pálya mellett lesz a szállásunk. Ez azért jó, mert elindulunk és a pályán már tudunk is edzeni. 10-12 napot leszünk kint, ez idő alatt a pályát alaposan meg tudjuk ismerni. A kijutasban az MKSzSz és a Hungaro Fondo szponzora az Euro One segített jelentősen anyagilag, amit ezúton is köszönünk nekik.

 

Mit vártok magatoktól?

 

Én tisztes helytállást várok. Majdnem 40 induló lesz. Elég kemény versenynek ígérkezik. Szeretnénk a legjobban teljesíteni, ahogy tudunk. Ez egy erőpróba, ami után még két fontos verseny vár ránk. Egy belgrádi és egy prágai Európa Kupa. Ha azokon jó helyezéseket érünk el, illetve ha október 5-én meg tudjuk rendezni a magyar bajnokságot, akkor elég pontunk lehet a paralimpiai kvalifikáció megszerzéséhez. Klubunk és barátaink nagyon sokat áldoznak, hogy meg tudjuk rendezni a magyar bajnokságot első alkalommal.

 

Akkor kicsit térjünk is rá arra, hogy ti benne vagytok a Hungarofondo GoRio programjában. Ahogy a szavaidból kiveszem, úgy számoltok, hogy idén vagy jövőre reálisan elérhető Rió?

 

Idén még talán reálisabb is. Idén úgy van, hogy nemcsak a tandem kerékpárosok, hanem a handbike-osok, a csonkolt versenyzők, az értelmi fogyatékosok és a háromkerekű kerékpárosok pontjai mennek egy kalapba. Ha az ország a szezon végén az első 23 helyezett között lesz a nemzetek rangsorában, akkor van egy olimpiai kvótánk. Jövőre már külön lesz, miközben csak a Világkupák és a VB-k számítanak, a kisebb pontszerző versenyek nem. Úgy nehezebb összeszedni a pontokat. Most elvileg Csabi a 16. a ranglistán és az elég jó hely. Bizakodunk és jó esélyt látok a kvalifikációra idén.

 

További információk a HungaroFondo honlapján olvashatóak.





Tetszett a cikk? Ossza meg ismerőseivel:



Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.


Felhasználó név:
Jelszó:
  
Szöveg:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:

Eddig hozzáfűzött kommentek:

2014.08.28. 00:38
Szoval szerinted, akkor Ivanics, a "kapitany" se tudja, hogy hogy is hivjak az o funkciojat? :) Vagy esetleg megiscsak tudja? hm?

2014.08.26. 07:03
Sok sikert a srácoknak!

Egy dolgot tennék hozzá: tandemen az elöl ülőt (tandem)kapitánynak nevezik a magyar kerékpáros szaknyelvben. A "pilóta" már csak azért sem helyes, mert nem feltétlenül jelzi, hogy más személy is tartozik alá, mást is irányít a gépen kívül. A pilóta egy szakma, a kapitány meg egy szakmán belüli pozíció, ugyanúgy, ahogyan egy utasszállító repülőgépnek is van kapitánya - aki nem mellékesen szakmája szerint pilóta - és tartozik az irányítása alá mondjuk egy másodpilóta.





Francia Alpok 2017. Francia Alpok 2017.
Távolság: 980 km
Szintkülönbség: 11000 m
Nehézségi fok: 8
Albán-Anzix 2017.
Távolság: 999 km
Szintkülönbség: 12000 m
Nehézségi fok: 8
Alpok kommandó 2016.
Távolság: 590 km
Szintkülönbség: 7200 m
Nehézségi fok: 8






Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések