Országútis hírek külföldről: rajtol az első ardenneki klasszikus, mi köze a jégkorongnak és a hippiknek az Amstelhez, a Bora csapatának jövője 2021 végéig biztosított, újabb magyar top 10-es eredmény Marokkóból

E-mail  Nyomtatás
2018. április 15.
  |   Szerző: m.norbi

Amstel Gold Race: a sörök versenye

 

Diavetítéshez kattints a képre


A kockakövekről az Ardennek erdős meredek kaptatóira vándorol a karaván. Az Amstel Gold Race útvonalát tekintve ebben az évben számottevő változásra nem kerül sor, továbbra is a keskeny utak valamint a harmincöt meredély nehezíti a kerekesek dolgát. A legfontosabb közülük természetesen a Cauberg, amely másfél kilométer hosszú és átlagban öt százalékos meredekségű. A viadal folyamán ezt a falat három alkalommal is le kell küzdeni. Valószínűleg idén is az utolsó húsz kilométeres körben dől majd el a verseny végkimenetele.


A múltban sokszor záródott a viadal közvetlenül a Cauberg után. A 2012-es világbajnokságon azonban nagyon bevált, hogy az emelkedőt követően még jó néhány kilométer várt a bringásokra. Természetesen az Amstel szervezői megtartották ez a változtatást megpróbálva, így még érdekesebbé tenni a viadalt. A mindent eldöntő utolsó fal a Bemelerberg lesz. Vastagon benne van a pakliban, hogy idén is egy kisebb létszámú csoport küzdjön az elsőségért a véghajrában. A hosszabb út arra is lehetőséget nyújt, hogy egyesek nagy bátorságot mutatván meginduljanak és soha vissza nem nézve próbáljanak meg győzedelmeskedni. Ugyebár valahogy így nyert 2013-ban Roman Kreuziger is. Tavaly Philippe Gilbert diadalmaskodott Michal Kwiatkowski és Michael Albasini kettőse előtt.


A szervezők a tizennyolc WorldTour sor mellett hét – Roompot-Nederlandse Loterij, Israel Cycling Academy, Aqua Blue Sport, Sport Vlaanderen-Baloise, Wanty-Groupe Gobert, Vital Concept, Nippo-Vini Fantini - pro-kontinentális csapatnak is lehetőséget biztosítanak.


Ami az esélyeket illeti a szakértők véleménye megegyezik abban, hogy az idei Párizs-Roubaix győztese Peter Sagan (Bora-hansgrohe) valamint az Ardennek királya Alejandro Valverde (Movistar) a legfőbb favoritok. Mellettük Michael Kwiatkowski (Sky), Philippe Gilbert (Quick-Step Floors), Tim Wellens (Lotto-Soudal) és Greg Van Avermaet (BMC) kvartettje sem leírandó.
 

Jégkorong, hippik és az Amstel Gold Race

 

Diavetítéshez kattints a képre


1966-ban két holland sportpromóter Ton Vissers és Herman Krott úgy döntött, hogy közös vállalkozásba kezd és megalapítja az Inter Sport nevezetű céget. Vissers mint lakberendező és egykori jégkorongjátékos 1963-ban csöppent bele a kerékpározás világába, miután a Holland Körverseny alkalmával felkérték, hogy legyen egy kis helyi csapat segítője a viadal alatt. A versenyből aztán kizárták miután képes volt szemben autózni a mezőnnyel, hogy az egyik defektet kapó versenyzőjének segíthessen. Három évvel később 1966-ban a Willem II csapatának vezetője lett. A gárda egyik versenyzője nem volt más, mint a legendás Rik van Looy.


Krott sem egyszerűen ismerte meg a kerékpározás világát. Autókölcsönzőt működtetett, majd Peter Post személyi asszisztense lett, miközben az Amstel sörgyár üzletkötőjeként is tevékenykedett. Miután Krott és Vissers összebarátkozott kisebb versenyeket szervezgettek Hollandia szerte. Krott később próbálta meggyőzni az Amstelt, hogy a támogatásukkal indítsanak egy profi csapatot. A sörgyár azonban nagyobb lehetőséget látott egy minden eddiginél profibb nemzetközi viadalban, mint egy csapatban.


Az első Amstelre 1966. április 30-án került sor Hollandia nemzeti ünnepén. A kerekesekre 280 kilométer várt Amsterdamtól Maastrichtig. Ráadásul a pénznyeremény is egészen szép volt, így számos nagy kerekest a viadalra vonzott.


Aztán persze az első versenyt megelőzően kiderült, hogy a folyók és a rengeteg szűk kanyar következtében a megmérettetés távja jóval hosszabb, mint 280 kilométer, így a rajt helyszínét előbb Utrechtbe majd Rotterdamba helyezték át, majd végül az ismeretlen kisváros Meersen tűnt a legjobb választásnak. Ám néhány nappal a rajt előtt kiderült, hogy innen csak egyetlen kis híd vezet ki Rotterdam felé, így az utolsó pillanatban Breda lett a befutó.


Azonban a problémák itt még nem fejeződtek be. Ugyanis az útvonal nagy részét a Hollandia függetlenségéért küzdő hippik zárták el. Feltéve az i-re a pontot a tulipános ünnep alkalmából a királyi család is a környékre látogatott, ezért a rendőrség félve az esetleges támadásoktól újabb változtatásokat kezdeményezett. Először és utoljára rajtolt el így a viadal Bredaból, amely mindenféle probléma nélkül lezajlott, a győzelmet végül a francia Jean Stabliski (Ford-Hutchinson) szerezte meg.


Herman Krott egészen 1995-ig tündökölt, mint a viadal főszervezője, majd Leo van Vliet vette át a vezetői szerepkört, amelyet azóta is tart. A limburgi régió legfontosabb kerékpárversenye szűk, de annál meredekebb falairól híres, amelyek az ardenneki erdőkben kanyarognak.


A megmérettetés történetében nyert itt többek között a kannibál Eddy Merckx (1973, 1975), a győzelmi csúcstartó Jaan Raas (1977, 1978, 1979, 1980, 1982), Bernard Hinault (1982), Johan Museeuw (1994) és Alexandre Vinokourov (2003) is.


A Bora-hansgrohe csapatának jövője 2021 végéig biztosított

 

Diavetítéshez kattints a képre


A német Bora-hansgrohe csapata hivatalosan is bejelentette, hogy elsődleges névadószponzora a konyhai elszívókat gyártó Bora a 2021-es idény végéig meghosszabbította támogatói szerződését. Ennek értelmében természetesen Ralph Denk csapata a regnáló világbajnok Peter Sagan köré építi keretét.


„Nagyon jó érzés egy olyan megbízható partnert magunk mellett tudni, mint a Bora – nyilatkozta Sagan a bejelentést követően. – Az, hogy már ilyen korán biztosítva van a jövőnk szilárd talajt biztosít számunkra. Köszönöm ezt a nagyszerű munkát Ralph Denk részéről.”


„Ezzel a hosszú távú perspektívával időnk lesz arra, hogy még több fiatal tehetséget támogassunk – szól a Bora vállalat sajtónyilatkozata. – A csapat szponzorációs lehetőségei tökéletesen illeszkednek a marketingstratégiánkba. Biztosak vagyunk abban, hogy jó úton járunk.”


Újabb magyar top 10-es eredmény a Marokkói Körről

 

Diavetítéshez kattints a képre


A Marokkói Körverseny kilencedik szakaszán Safi és El Jadida között egy szinte teljesen sík 151 és fél kilométeres penzumra került sor. A napot rengeteg akció jellemezte mindezek ellenére végül mezőnyhajrá döntött, melyet az olasz Jakub Mareczko (Wilier Triestina-Selle Italia) nyert meg, aki ezzel már az ötödik győzelmét könyvelhette el az idei versenyen. Az Epronex-Bike Hungary sorából a fiatal Minkó Roland szerepelt a legjobban, aki Szeghalmi Bálint felvezetését követően az előkelő tizedik helyen zárt. Összetettben az utolsó szakaszt megelőzően továbbra is a francia David Riviere (Vendee U) vezet.
 





Tetszett a cikk? Ossza meg ismerőseivel:



Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.


Felhasználó név:
Jelszó:
  
Szöveg:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:





Francia Alpok 2017. Francia Alpok 2017.
Távolság: 980 km
Szintkülönbség: 11000 m
Nehézségi fok: 8
Albán-Anzix 2017.
Távolság: 999 km
Szintkülönbség: 12000 m
Nehézségi fok: 8
Alpok kommandó 2016.
Távolság: 590 km
Szintkülönbség: 7200 m
Nehézségi fok: 8






Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések