Forradalmi újítás a kerékpárszámlálás területén

E-mail  Nyomtatás
2017. szeptember 29. péntek
  |   Szerző: Sajtóközlemény

A Velencei-tó kerékpáros forgalmát számláló berendezést mutattak be hétfőn, Velencén. A sajtótájékoztatóval egybekötött műszerbemutatón Révész Máriusz, kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos bejelentette, hogy a következő két évben "soha nem látott mértékű", kerékpáros turizmust érintő fejlesztés valósul meg Magyarországon: 2019 nyarára ugyanis a tervek szerint elkészülnek a Budapest-Balaton kerékpárúthoz kapcsolódó fejlesztések, így a fővárosból biciklivel is el lehet majd jutni a Balatonra.

 

Diavetítéshez kattints a képre

A kormánybiztos kiemelt feladatnak nevezte a Balaton-kör rendbetételét és prioritásnak nevezte a fővárost a Balatonnal összekötő kerékpárút megépítését, amely az Eurovelo 14-es európai útvonal része lett, miután nemrégiben Brüsszelben elfogadták a nyomvonal tervét. Révész Máriusz az új európai bicikliúttal kapcsolatban kiemelte, hogy a nyomvonal a Bodeni-tótól indulva, Ausztrián keresztül haladva, Magyarországon az Őrséget, a Balatont, a Velencei-tavat, Budapestet, Egert, Hortobágyot és a Tisza-tavat érintve Debrecenig haladna.


Miért mérjük a kerékpáros forgalmat?


A kormánybiztos ezek mellett rámutatott, hogy kevés információ áll rendelkezésükre a magyar kerékpáros életről, az utak kihasználtságáról, ezért a fejlesztési stratégiában számos helyen mérhetővé tennék a biciklis közlekedést. Az így rögzített adatok alapján könnyen megállapíthatóak a kerékpárutak üzemeltetési és karbantartási költségei, illetve felmérhető az esetleges hálózati továbbfejlesztés igénye.


Közforgalmi-, turisztikai-, és tömegsport célú kerékpárforgalom – van különbség!


A kerékpárforgalmon belül fontos megkülönböztetni a közforgalmú (napi közlekedés), a turisztikai (szabadidős) és tömegsport (egészség/életmód) célú kerékpárforgalmat. A turisztikai célú és sportcélú kerékpárforgalom típusának és mértékének ismerete a szolgáltatás-fejlesztések szempontjából szintén döntő fontosságú, hiszen ezek alapján tervezhető, hogy milyen szolgáltatásokat – pihenők, útmenti büfék, panziók, egyéb vendéglátóipari egységek – érdemes fejleszteni az adott térségben. Révész Máriusz elmondta, hogy a mérőhálózat kiépülését követően kétévente végeznének turisztikai méréseket, a köztes időben pedig a mindennapi kerékpáros közlekedést mérnék.


Fejlődő kerékpártechnika, fejlődő mérési eszköz


Az anyaghasználat fejlődésével a kerékpárok egyre kevesebb vasat tartalmaznak, így a forgalom számlálására gyakran alkalmazott technológiák közül egyre kevesebb hoz megbízható eredményt, ugyanis nem érzékelik a fémet. A Mérföldkő Közlekedési Fejlesztő és Szolgáltató Kft. kerékpárforgalom-számláló berendezése a hétköznapi életben már jól ismert, ellenben a forgalomszámlálásban még soha nem használt ultrahang technológiát alkalmazza. A hazai fejlesztésű eszköz emellett az ismert és szélesebb körben alkalmazott forgalomszámlálási rendszerekkel szemben nem igényli az útburkolat megbontását, így az út roncsolása nélkül és költséghatékonyan telepíthető. Szőke József, a Mérföldkő Közlekedési Fejlesztő és Szolgáltató Kft. tulajdonosa elmondta, hogy a műszer segítségével a helyszínen és online módon gyűjthetők az adatok, amelyek a forgalom irányát, nagyságát, az elhaladók számát mutatják. Mindemellett a rendszer képes megkülönböztetni a gyalogost a kerékpárostól és a különböző időjárási körülmények alapján is szűrhetők a mért adatok.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Új (bringa)utakon


A mérőeszközöket az útburkolat két oldalán helyezik el a közlekedésbiztonsági szempontok figyelembevételével. Működése környezetkímélő, nem bocsát ki káros anyagot, jelet, a tápellátását pedig napelem biztosítja. A most bemutatott rendszer jelenleg - valós körülmények közötti - tesztelés alatt áll ez év végéig. A tapasztalatok alapján véglegesített eszköz ezt követően elérhetővé válik.


Miért fontos a Velencei-tavi turizmusfejlesztés szempontjából?


L. Simon László (Fidesz) országgyűlési képviselő elmondta, hogy 2010 után a Velencei-tó térségében épült a legtöbb kerékpárút, ezek nemcsak a tóparton, hanem távolabb is megtalálhatók és kapcsolódnak például a Budapest-Balaton vagy a Vértes biciklis túraútvonalaihoz. Bejelentette, hogy a Bejárható Magyarország program keretében a térségbe mintegy 400 millió forint érkezik: Sukorón és Agárdon biciklis pihenőpontok épülnek, továbbá több információs pont létesül a kerékpárutak mentén. A képviselő a mérőberendezés telepítésével kapcsolatban elmondta: reményei szerint a jövőben mért adatok is alá fogják támasztani, hogy az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően a Velencei-tó az ország egyik kiemelkedő kerékpáros turisztikai központja.


A Velencei-tó turizmusáért TDM Egyesület számára régóta egyértelmű volt az igény, hogy statisztikai adatokkal és mérési eredményekkel támaszthassa alá - azt a már eddig is kirajzolódó tendenciát -, hogy nagymértékben növekszik a kerékpáros turizmus éves szinten a Velencei-tónál. Bogdán Csaba, a velencei TDM egyesület elnöke elmondta, hogy a tényadatok ismeretében a jövőben pontosan meghatározhatók lesznek a turisztikai fejlesztések irányai és sok segítséget kapnak a szolgáltatások tervezéséhez is: például a készülék által biztosított adatok nap – óra – perc pontossággal mutatják majd, hogy mekkora a kerékpáros forgalom. A mért adatokból következtetni tudnak majd arra is, hogy milyen szokásokkal bírnak a kerékpárosok, melyik irányba közlekednek a tó körül, mennyire befolyásolja őket az időjárás. Az így kapott eredményekből a szakemberek érdemben tudnak visszajelzést adni az egyik legfontosabb szabadidős tevékenységről, a KERÉKPÁROZÁSRÓL.

 





Tetszett a cikk? Ossza meg ismerőseivel:



Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.


Felhasználó név:
Jelszó:
  
Szöveg:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:





Görög-szigettúra 2016. Görög-szigettúra 2016.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 10200 m
Nehézségi fok: 7
Célpont: SVÁJC 2015. Célpont: SVÁJC 2015.
Távolság: 960 km
Szintkülönbség: 13500 m
Nehézségi fok: 9
Déli-Kárpátok 2015. Déli-Kárpátok 2015.
Távolság: 999 km
Szintkülönbség: 12000 m
Nehézségi fok: 8






Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések