Raid Pyreneen - Kerékpárral a Pireneusokon át az Atlanti óceántól a Földközi tengerig

Szerző: TT
2008. április 07. hétfő
Dátum: 2008.04.07.
Jellemző tájegység:
Távolság: 790 Km
Magasságkülönbség:18000 m
Időtartam:0 óra
Nehézségi fok8
A túra rövid leírása:A kerékpáros túrázó, ha vonzza a bringás történelem és nem retten meg az emelkedőktől, bátran válogat túracélpontot a Tour de France, vagy a Giro d’Italia legendás emelkedőiből. Ha végigjárta már az Alpok legendás kaptatóit és újabb kihívásra vágyik, könnyedén ráharap egy Pireneusokon átívelő túra kiírására. A Raid Pyreneen a Párizs – Brest – Párizs után a legnépszerűbb, de nem extrémbringásoknak találták ki, hanem akár túrakerékpárosok részére is teljesíthető kihívás.
A túra pontról pontra:Az Atlanti óceántól (Hendaye) a Földközi tengerig (Cerbere) a Pireneusokon át vezető bringatúrára először 1949-ben vállalkozott két férfi, majd sikertelen kísérletük után következő évben ellenkező irányban véghez is vitték tervüket. Ezt követően foglalkozik a Pau-i Kerékpárklub a Raid Pyreneen ügyintézésével.
A traverznek két verziója létezik: a 710 km-re 11000m szintemelkedést (és 18 hágót) jelentő Randonneur (szintideje 100 óra), illetve a 790 km-re 18000m szintemelkedést (és 28 hágót) jelentő Tourist version (szintideje 10 nap). A tapasztalatok és a világhálón olvasottak alapján a legtöbben természetesen az előbbi, málhamentes, kísérőautós, „könnyű bringás” variáció mellett döntenek; legalább egy tucat vállalkozás szakosodott erre a túraszervezésre is.
Túratársam, Riskó Péter és jómagam, Györgyi Gábor teljesen saját erőnkből terveztük az átkelést a Pireneusokon, így a 10 napos és csomagos verzió köré alakítottam ki csaknem 20 napos túránk tervét. Magyarok előttünk még nem teljesítették a Raid Pyreneent. A francia levélváltás után megkaptuk az útvonalleírást, szálláslistát, szintdiagramot, majd megadtuk a Raid Pyrenen megkezdésének és befejezésének napját.
A 10 napos Pireneus-átkelést előtte és utána is még néhány hegyi túrával spékeltük meg. A következőkben túranaplónkból olvashattok részleteket:

Bemelegítő, ráhangoló napok:
1. nap: „Július 19-én életem első repülőútjával kezdődött meg pireneusi kerékpártúránk. Élmény volt átrepülni a kerékpárral korábban felkeresett alpesi hágóutak, völgyek, tavak fölött…”
2. nap: „…¼ 11-re érkeztem meg Le Seu Urgellbe, az utolsó spanyol településre, ám túratársam elszámolta magát, így az általa választott rövidebb út ellenére sem érkezett meg; jobbnak látta megaludni egy hegyi faluban.”
3. nap: „A felhős és nem túl bíztató idő rövid esőt zúdított nyakamba, ám a gyorsan szálló felhőknek hála az esős, csöpögős időszakok jellemzően maximum negyed óráig tartottak. Az egész 1100m szintkülönbségű kaptatón bringással ugyan nem találkoztam, ám összeakadtam egy kerekes-székes sportolóval, aki hihetetlen módon végül teljesen fel is hajtott az úton.”
4. nap: „Rövid ám eseménydús nap következett a Pireneusok legmagasabb aszfaltos hágójával, majd délután a Tour de France élmény átélésével.
Noha a 2407m magas Port d’Envalira hágóra jelentős főút visz fel (2050m-en alagúton lehet rövidíteni), mégis – Canillótól kifejezetten szép ez az emelkedő: szép erdőket, hegyeket látni, az út mentén színes virágok nyíltak, a hegyoldalakon itt-ott hófolt is látható. A hágón több békésen legelésző lovat láttunk, mint embert. A Franciaországba vezető lejtőn hamar tábla jelezte a Tour de France mezőny elhaladása miatti útlezárásokat. A lejtőn óráinkat lesve robogtunk, hogy még láthassuk a versenyzőket.
Ax les Thermes főutcája mentén végig tömeg állt, a kerekesekre várakozva zene szólt, illetve néha hangosbemondó fokozta a hangulatot. Amint a helikopterek is megjelentek az égen, sajtós autók az úton, fokozott figyelemmel vártuk a versenyzőket. A mezőny összesen kb. 4-5 csoportban suhant el, köztük természetesen a tartalékkerekeket és bringákat szállító csapatautókkal. A nézők elindultak hazafelé, mi is igyekeztünk vonatunkhoz, amellyel sötétedésre Lourdesba, a vallási zarándokhelyre érkeztünk.”
6. nap: „A Bayonne-ba tartó vonaton csak drága bringatáskában lehetett kerékpárt szállítani. Mivel én a Raid első nehéz napjai miatt mindenképp lazítani, az óceánparton nézelődni akartam, a vasút mellett döntöttem, Péter viszont kerékpárral hajtott le az óceánpartra.
Késő délután St Jean-ból könnyed kerekezésre indultam Hendayebe, a Raid „nullpontja” felé: az út az üdülő települések kivételével szinte végig hullámzott a füves parti dombokon. A kilátás gyönyörű volt, de az út időigényes lett, végül a spanyol Jaizkibel hegy (a Clássica San Sebastianról ismerős) tövéből fordultam vissza. Péter elkalkulálhatta magát, mert csak 23 órakor futott be. Nem éppen nyugodt estével és éjszakával vezettük be a Raid Pyreneent…”

RAID PYRENEEN 1. nap : 136,63 km + 2510 m szintemelkedés
„Hendaye-ben első pecsétemmel „útjára indítottam” a 10 napos Raid Pyreneen nevű, kerékpáros Pireneus átkelés túránkat. A szörfösöket nézve futottam össze egy amerikai sráccal, Jimmel, akivel örömmel váltottunk néhány szót a Raidről, hiszen mindketten erre vállalkoztunk, ám míg mi málhával 10 nap alatt, ő – valamivel könnyebb útvonalon – kísérőautóval 4,5 nap alatt.
Az óceánnak búcsút mondva a Pireneus először kis buckákkal, bájos baszk falvakkal mutatkozott be; az utak kifejezetten jó minőségűek voltak. Az egyik kaptatón meredekség-mérőm 2-300m hosszan 16-18%-ot mutatott. Ezután már kevésbé aggódtam a további nehéz hágóutak miatt.
Örömmel tapasztaltam a forgalom hiányát, élveztem a természetet. 2-3 km után az út mentén a páfrányból egy tehén nézett rám kedvesen, fentebbről pedig váratlanul egy ló kezdett nyerítések közepette lefelé ügetni. Jópofák voltak Itt találkoztam először ezekkel, a Pireneusokra több helyütt jellemző állatokkal.”

RAID PYRENEEN 2. nap : 107,41 km + 2542 m szintemelkedés
„Az emelkedőkön – direkt a kerekesek számára – kilométerenként táblák jelezték a magasságot, a hágóig hátralevő kilométerek számát és a következő kilométer meredekségét. Újabb összekötő szakasz után a Pireneusok egyik legendája – a Tour de France által előző nap érintett – 1709m magas Col d’Aubisque következett. Boldog voltam, hogy kék ég alatt, napsütéses hágóutunk lesz, mert több túrabeszámolóban is azt olvastam, hogy itt gyakran borítja felhő a nyerget. Útközben megtaláltuk Wim van Est emléktábláját, aki 1951-ben sárga trikósként zuhant 70m-es mélységbe (szerencsére túlélte a balesetet).”

RAID PYRENEEN 3. nap : 93,69 km + 2687 m szintemelkedés
„Reggel a ködös, párás időben bő fél óra alatt leküzdött Col des Bordéres még csak bemelegítésül szolgált a nap fő attrakciójához, a Tour de France legelső 2000m feletti hágóútjához, az 1910-ben először szereplő Col du Tourmalet-hez. Ez az átlagosan 7,5%-os, Luz St Saveur felől 1400m szintemelkedésű emelkedő már több mint 70-szer szerepelt a Tour útvonalán, és az öt legnevesebb közé sorolják. Egy hágókról szóló könyv úgy nevezi, mint: „Minden hágók atyja”.

RAID PYRENEEN 4. nap : 119,19 km + 2728 m szintemelkedés

„A reggeli pára már oszlani kezdett, napsugarak melegítették hátunkat, amikor helyi túránkat csomag nélkül megkezdve lankás völgyben pedáloztunk St Lary felé. Az emelkedő patak, illetve vízesés mellett haladt, később következett a fotókon gyakran szereplő hajtűkanyar-sorozat, ahol a kanyarok 2-300 méterenként követték egymást; ráadásul fentről akár 5-6-ra is le lehetett látni.
A Col de Peyresourde (1569 m) hágón álló tábla picit meglepett, ugyanis az összes többi nyeregtől eltérően ezen nyugat felé kiírták St Jean de Luz óceán parti, kelet felé pedig Argeles sur Mer Földközi tenger parti települések neveit. Talán a Pireneusok közepét jelenthette a hágó? Mi mindenesetre úgy éreztük!”

RAID PYRENEEN 5. nap : 102 km + 2315 m szintemelkedés

„Bagneresben, ebben a felkapott és turisták által kedvelt kisvárosban klassz meleg reggelre, napsütésre ébredtünk. Véget ért a reggeli-esti ködös széria?”

RAID PYRENEEN 6. nap: 100,94 km + 2222 m szintemelkedés
„A francia St Beatból a Raid Pyreneen egy újabb kihívása, az 1349m-es Col de Mente következett. A 9,3 km-re jutó 850m szintemelkedés 9,13%-os átlagmeredekséget jelent úgy, hogy sehol sem lankásabb 8%-nál. A Mente szépségét a fölső felét jellemző hajtűkanyar-sorozat adja. 1971-ben ezen a kaptatón / lejtőn bukott nagyot Luis Ocana és állt így az összetett élére a korábban 7 perc hátrányban levő Eddy Merckx.
Lejtőzés után azonnal a rossz hírű, Kékestetőnél alig magasabb, 1069m-es Portet Aspet következett – természetesen újabb Tour de France történelmi emlékekkel. 1995-ben a hágónak éppen a nyugati oldalán bukott és vesztette életét az olimpiai bajnok Fabio Casartelli. Emlékére az út mellett emléktábla, 200 méterrel feljebb gyönyörű emlékmű áll.”

RAID PYRENEEN 7. nap: 93,4 km + 2300 m szintemelkedés
„Seix-ből vadvízi kajakosok által is használt zubogó patak mentén kezdtük meg a kerekezést. A Col d’Agnes emelkedője nagyrészt panoráma út volt; a környéki hegyeken sok tavacska, vízfolyás található; láthatóan tele voltak élettel. A Port de Lers emelkedőjéről örömmel néztük a légáramlatokat kihasználó paplanernyősöket, a nyeregből hosszú gurulással tértünk vissza a forró nyárba. (…)
Életem egyik legemlékezetesebb sátortáborát kerítés sem határolta, egy vízszintes füves részen álltak a sátrak, ahonnan félkörben fantasztikus panoráma nyílt Ax les Thermestől, az andorrai 2000-3000m-es hegyeken és a lenti völgyön át egészen falunk sziklára épült várromjáig, ahová naplementekor fel is sétáltunk.”

RAID PYRENEEN 8. nap: 82,61 km + 2411 m szintemelkedés
„Ébredés után nem tartott sokáig a lustálkodás, mert azonnal a zipzárhoz ugrottunk, hadd lássuk teljesen világosban is a hegykoszorút és a völgyet. (…)
Az idei Tour de France-on is szerepelt, 2001m magas Pailheres hágót mi ellenkező irányból, nyugatról másztuk. A tetőn békésen legelésző robosztus lovak várták a látogatókat, turistákat. Első pillanatban meg is lepett, hogy szinte mozdulatlanok voltak: mintha valaki megbabonázta volna őket. (…)
Mivel a Pireneusokban eddig terv szerint tudtunk haladni, megmaradt a lehetőség, hogy másnap helyi túrával – a málhákat kempingben hagyva – fedezzük fel a környéket, ezért a nap végén a Raid útvonalát elhagyva, patakvölgyben, domboldalban tekeregve kapaszkodtunk fel Matemaléig.”

RAID PYRENEEN 9. nap: 113,05 km + 2390 m szintemelkedés
„Kitérőt tettünk a forgalmas és turistákban gazdag Font Romeuba, mely déli oldalán hatalmas naperőművet láttunk.”

RAID PYRENEEN 10. nap: 188,59 km + 2617 m szintemelkedés
„A 10 napos Raid Pyreneen túránk utolsó napja következett; frissen ébredtünk, lelkesek voltunk. Nagyon vártuk már, hogy megpillantsuk végre a Földközi tengert.
A tengerre nyíló kilátást ígérő Palomere hágóút kifejezetten balkáni jellegű hegyoldalban indult; barnás földön, sziklák között ritkás és száraz fenyők kísérték utunkat. Az út csak 3-4%-os meredek volt, de folyamatosan tekergett: a légvonalbeli távolságnak legalább dupláját tekertük. A tetőről a kb. 40-50 km távolságra levő tengert és a vízparti üdülő-településeket megpillantva hangos örömkiáltásban törtem ki. Megelőlegeztem: „Megcsináltuk!” A Pireneusok rengeteg emelkedőjét meghódítva bringával keltünk át az Atlanti óceántól a Földközi tengerhez!
A lejtőn kisebb hágók, és panorámát nyújtó szakaszok következtek, mígnem kis időveszteséggel az első vízparti, magával ragadó hangulatú településre, Couillore-be nem értünk: sok vendég ült az asztaloknál, az öböl vizén bárkák ringatóztak, mutatványos is akadt, a főtéren pedig koncertnek örülhettek a nyaralók. Kis időzés után a tengerparton, 80-140m szintemelkedésű buckákon hajtottunk a Raid Pyreneen végét jelentő Cerberéig. 23:10-kor megérkeztünk a kisvárosba, ahol – 185 km és nem kevés emelkedő után – fáradtság miatt sajnos igazából meg sem ünnepeltük teljesítményünket. A tengeri fürdőzés reggelre maradt!”

Levezetés:
„Reggel nyugodtan és örömmel sétáltunk a kemping közeli tengerpartra. Boldogan ballagtunk a vízbe, úsztunk kicsit a Raid Pyreneen örömére. Miközben a kövön ülve élveztem a vízcseppeket leszárító napsugarakat, elnéztem a békés partot, egy kajakost és a tenger végtelenét, valamint a sirályokat. (…)
A Nizzából Budapestre tartó repülőutunkig hátralevő napok egy tűzeset által okozott vonatkésés miatt alapjaiban változott meg. A legendás Mount Ventoux helyett így a teljesítmény helyett inkább provence-i nézelődés, bóklászás került előtérbe. A hegyek, sziklafalak szintjéhez képest 400-600 méter mélységben kialakult, híres és csodás Grand Canyon du Verdon szurdok felkeresésével zártuk szűk három hetes túránkat.”

Tanácsok, tapasztalatok:

• Nagy városok környékén az agglomerációban, külvárosban való közlekedés jelentős időt emészthet fel esetleges kérdezősködés, eltévedés miatt
• Turistákban gazdag városokban célszerű az Office de Tourisme-t, turistahivatalt felkeresni, ahol készségesen adnak helyi térképet, amin a kempingeket is megtalálni, illetve az internetcafékról is adhatnak tájékoztatást. Ilyen helyeken angolul is beszélnek.
• Franciaországban, a Pireneusokban jellemző kempingárak 2 főre 10 és 17 EUR között mozognak.
• Francia vasúti közlekedés árai elég magasak, néhány példa: Les Arcs – St Laurent = 12,3 EUR (83 km), vagy Ax les Thermes – Toulouse – Lourdes = 35,6 EUR (kb. 300 km), illetve Perpignan – Avignon = 31 EUR (kb. 250 km)
• Franciaországban regionálisan ingyenes a vasúton a kerékpárszállítás, viszont bizonyos több régiót érintő vonalakon csak zsákba téve lehet a bringát szállítani.
• Raid Pyreneeen-t szervező pau-i kerékpáros klub honlapja: http://www.ccb-cyclo.fr/1.html
A környék látnivalói:Leginkább felkeresésére ajánlott utak, emelkedők:
• Gavernie: a hegykoszorú, katlan a világörökség része
• Cirque Troumouse: vízesésekben, tavakban gazdag hegykatlan
• Port d’Envalira: hágóút Andorra felől
• Col Bagargui / Iraty: nyugalma, hangulata, meredeksége miatt
• Col d’Aubisque: legenda fantasztikus hegyekkel a környéken
• Col du Tourmalet: legenda, csodás felső szakasszal
• Lac Aumar: hegyi tóhoz vezető békés, nyugodt út csodás környezetben
• Col d’Agnes: panorámaút a szinte szemmel láthatóan lélegző természetben
• Port de Pailheres: keletről szerpentinkanyarban gazdag, békés út; tetején békés lovakkal
Részletes túraleírás: http://www.gyorgyigabor.hu/2007_pireneus.php
visszalépés a túrákhoz