Bike-Tech: 26” vagy 29”, netán 650B a befutó? Nagy a zűrzavar…

E-mail  Nyomtatás
2012. április 17. kedd

Diavetítéshez kattints a képre

Már nemcsak a versenyzők, de a kerékméretek is harcolnak egymással: 26" vs. 650B

 

 

Az utóbbi hónapokban folyamatos a MTB szakágban a diskurzus, hogy vajon melyik kerékméret most az ideális hegyikerékpározásra? A hagyományos 26”-os, vagy az igazán 2011-ben köztudatba robbanó trendi 29er, és mi a fene ez a 650B?


Ha megfigyeljük az eseményeket, és némiképp a hegyikerékpáros történelmet is szem előtt tartjuk, tisztán látszik, hogy az aktuális trendeket milyen mértékben befolyásolják a profik által használt kerékpárok. Leegyszerűsítve: amelyik /adott esetben kerékméret/ technikai „újítást” éppen nyomni szeretnék a piacot uraló nagyobb gyártók, azt jól időzítve, megfelelő versenyző eredményével és egy nagy adag marketinggel megtolva érdekessé teszik.


2011-ben hírtelen minden hangos lett a 29er kerékmérettől, holott pl.a GaryFisher versenyzői már évek óta ezzel a kerékmérettel versenyeztek, és a tengerentúlon már régóta kivívta magának a nagyobb kerékméret a kellő piacot.
 

Diavetítéshez kattints a képre

Versenyzők, nemzetek, márkák és kerékméretek csatája...

 

Tény, hogy egy nagyobb testmérethez előnyösebb egy 29”-os kerékméret, arányosabb lesz a kerékpár, nem kell 120mm feletti "szörny-kormányszárakkal", offset-es nyeregcsövekkel és 180mm-es hajtókarokkal „tuningolni” az XC gépet a magasabb versenyzőknek. 185cm-es testméretnél, pályától függetlenül már nem kérdéses mi a választás: csak 29er.


2011-ben a cseh Jaroslav Kulhavy, aki ugyan előtte lévő 2 szezonban már jócskán felhívta magára a figyelmet számos Top5 VK helyezéssel, élete formáját produkálta. Mindent megnyert, amit meglehetett, mindezt egy 29-er nyergében. A konkurenciának esélye nem volt ellene. Gyorsan elterjedt, hogy Kulhavy és a 29-er kerékméret egy tökéletes kombináció, és ez így párosítva verhetetlen együttest eredményez.

 

Természetesen a Specialized kellő marketinggel be is indította lavinát. Női kategóriában már évekkel korábban értek el VK sikereket 29er nyergében, de senki rá se rántott. Jött egy Sven Nys is a mountainbike sportba, szintén 29er nyeregben, elől tekert, de senki nem foglalkozott vele. A lényeg a nagy győzelmen van, és jelen esetben csakis egy férfiversenyző tudja produkálni ezt, crosscountry szakágban. A sportág Forma1-ében.

 

Diavetítéshez kattints a képre

Schurter csodafegyvere, a 650B, azaz 27,5"-os kerékméret

 


A 2010-es Eurobike-on ugyan voltak 29-erek, de korántsem uralták a piacot. A 2011-es Eurobike-on , akinek nem volt fullos, versenyzésre tervezett carbon 29er kerékpárja, az egyértelműen lemaradt. Minden a 29”-ról szólt, és szól most is. A nemzetközi magazinokat átlapozva, szinte nem találunk reklámban elhelyezett 26”-ost.


Így indult a 2012-es szezon: aki trendi akar lenni, és nem akar lemaradni, az beszerzett magának egy 29er kerékpárt. Majd elkezdődött az XC világkupa szezon. Első forduló Pietermaritzburgban: Schurter-Show a kellő marketing eszközökkel támogatva új őrületet eredményezett, rekord idő alatt.

 

Diavetítéshez kattints a képre

Kerékméret ide vagy oda, vannak egyéb dolgok is, amelyek egy versenyzőt gyorság tesznek. Schurter akcióban

 

 

A svájci szupertehetség, Nino Schurter oktatófilmbe illően iskolázta le a konkurenciát a brutálisan technikás pályán. Az internetes közvetítést figyelők eszméletlen képeket kaptak a RedBull.tv által. Talán az első olyan közvetítések mennek most a sportról, amelyek minőségben be tudják mutatni azt, hogy miről is szól ez a sport. Az UCI is reagált, rövidebb pályák, épített technikai elemek. Pár erdőben elhelyezett kamera kötélpályán futtatva, vakmerő „gladiátorok” akik a fizikát meghazudtolva rombolnak végig a RockGarden szekción merevfarú bicajokkal, 100mm rugóúttal elől. Az eddig unalmasnak tűnő sport hírtelen, pár egyszerű változtatással, attraktív lett. Élvezhető a nézők számára, még otthon a kanapén is.

 

Diavetítéshez kattints a képre

A többség abban egyetértett, hogy a "sziklakertben" a 29er biztosabban gurult...de a versenyt mégis 650B-n nyerték, és nem összteleszkóposon...


Schurter egy új, 27,5”-os, azaz 650B névvel megáldott prototípus bicajjal nyert. Napokon belül telelett a nemzetközi sajtó az új dilemmával. Most akkor jobb a 650B?


Erre a Scott rátolta a megfelelő marketinget, és már olvashattuk is a nyilatkozatot: a 650B egyesíti a 26”-os és 29”-os előnyeit, kiküszöbölve azok hátrányait. Hát nem csodálatos? A végső megoldás! Nem lomha a kigyorsításoknál, alig nehezebb a 26”-os rendszernél, ugyanolyan könnyen gördül át az akadályokon, mint a 29er.


Schurter hatalmas győzelmet aratott, és vele együtt beindult a lavina, alig egy hónappal később már az összes magazin címlapon hozza a témát: mi az a 650B, itt az új trend?

 

Diavetítéshez kattints a képre

A világbajnok Kulhavy csak a 29er-re esküszik


Pedig alakulhatott volna másképp is, hisz aznap Pietermaritzburgban ketten indultak 650B kerékmérettel. Schurter csapattársát, Florian Vogelt azonban hátsókerék nélkül láttuk lebotorkálni a RockGarden szekcióban, miután szerencsétlenül ledefektelt. Schurter győzelméhez jó nagy adag szerencse is kellett, mint minden nagy győzelemhez, amelyet technikai sportban aratnak. Ha Schurter aznap rossz napot fog ki, és tőle szokatlan módon „csak” egy 4. helyen gurul be, vagy netán ő kap defektet, akkor feltehetően senki szóba se hozza a 650B-t.

 

Diavetítéshez kattints a képre

A 650B méret szerencséje, hogy Schurter alá rakták be...így garantál volt a gyors siker

 

Most hétvégén ismét fordult a kocka. A sport egykori dominátora, akinek renoméja kisebb csorbát szenvedett az elmúlt években, Julien Absalon a sírból hozta vissza a már majdnem retro-nak számító 26”-os kerékméretet.


Az elmúlt 3 évben folyamatosan a legjobbak között volt, de Schurter, majd tavaly Kulhavy fénye kicsit háttérbe szorította az egykor megközelíthetetlen francia klasszist. Sokan úgy vélték, Absalon győzelmi ideje lejárt, ő minden idők legjobbja, de a fiatalok ellen nincs esélye. Sokan azt is írták, hogy Absalon felett eljárt az idő, a fiatalabbak technikásabbak és az új trendekre is jobban tudtak reagálni. Kulhavy és Stander 29ereken, Schurter 650B-vel stb.


Absalon mindig kitartott a 26”-os kerékpárja mellett, és most Houffalizben, a mountainbike sport Paris Roubaix-ján megmutatta, hogy eddig miért ő minden idők legjobbja.

 

Diavetítéshez kattints a képre

Kis Fumic, nagy keréken. Manuel Fumic, 29er


Lenyűgözően versenyzett és magabiztosan vitte haza a legnagyobb klasszikus győzelmet, immáron harmadszor.  A vicces, hogy a világkupa dobogón volt 26”-os, 650B és 29er is. Absalon, Schurter és Fontana mind más kerékmérettel versenyeztek. Holott testi adottságaik nem térnek el szignifikánsan egymástól. Így most mindenki megnyugodhat, mindegy milyen kerékmérettel tekerünk, nem azon múlik.


Szerintük mindhárom kerékméret meg fogja találni a saját felvevő piacát. Mindig lesz egy réteg, akik a klasszikus 26”-ost fogják keresni, főleg a 170cm alatti kerékpárosok. 170-185cm között szabad a gazda, hagyhatjuk, hogy a nekünk kedves kerékpármárka meggyőzzön az éppen ideális kerékméretről. 185 cm felett pedig 29er-t ajánlunk.


Maratonokra ideálisabb a nagyobb kerékméret, ez nem kérdéses, de azok se essenek pánikba, akik még a „régi” 26”-ost tekerik.


Hosszabb távon, vélhetően abba az irányba fog elmenni az ipar, hogy testméret függően és felhasználási terület alapján ajánlanak nekünk kerékpár méretet, és a vázméret növekedésével fog nőni a kerékméret is.

 

Diavetítéshez kattints a képre

Tavaly mindent 29er-en nyertek, azaz Kulhavy egyszemélyben. Idén még nincs formában, így 29er győzelem sincs

...eddig...

 

 

Diavetítéshez kattints a képre

Schurter és a 650B, ha hinni lehet a Scott-nak, akkor ezt a londoni pályára tervezték. Szeptemberben kiderül!





Tetszett a cikk? Ossza meg ismerőseivel:


Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.


Felhasználó név:
Jelszó:
  
Szöveg:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:

Eddig hozzáfűzött kommentek:

2012.04.18. 21:03
Már láttam 36-ost is egy youtube videon:))) de a lényeg, hogy a felkészültség többet számít mint a kerékméret! Ezt kellene mindenkinek megértenie mielőtt csodát vár a nagyobb keréktől! A magasságról meg annyit, aki nézte a belga futamokat, ami elképesztően színvonalas és izgalmas volt, a női mezőnyben szinte csak 29-es kereket láthatott 160 cm magas csajok alatt... akkor most, hogy is van ez? Miben is releváns a magasság és a kerékméret?
Egyébként egyetértek, hogy több fajta modell kell a piacra, aztán mindenki maga döntse el. De, edzés és km nélkül nem lesz eredmény!!!

2012.04.17. 23:06
akkor ide nekem egy 32-est

Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések