Bemutatkozik az új Millenáris Velodrom építésének kerékpáros szakmai vezetője: Berkesi András
Javában zajlik a Millenáris Velodrom újjáépítésének előkészítése. Kerékpáros szempontból Berkesi András többszörös pálya-bajnokunk felügyeli a munkákat. Berekkel a tervekről beszélgettünk, hiszen több a világon egyedülálló sajátosság is kerülhet az új Millenárisra.
Mesélj egy kicsit magadról, hogyan kerültél ebbe a pozícióba?
Közel 20 éven át versenyeztem pályán és országúton. Nemzetközi versenyeken és Világkupákon is szerepeltem. Az utolsó magyar pálya világbajnoki szereplés is hozzám kötődik 2006-ból. Én az állóképességi vonalat képviselem, tehát nem sprinter vagyok. Összesen 27 magyar bajnoki címet szereztem, javarészt pályán. Idén tavasszal televíziós szakkommentátorként is kipróbálhattam magam a pályakerékpáros VB alatt a VELO.hu-nak köszönhetően. Kétszeres Fair Play díjazott vagyok, illetve pályán voltam az év sportolója is. A Testnevelési Egyetemen szereztem a diplomámat kerékpár szakedző szakon, emellett sportszervező-menedzserként is végeztem.
Balról: Szilasi László, Berkesi András és Kassai-Tóth Csaba a 2014-es pályakerékpáros világbajnokság alatt a SPORT TV stúdiójában.
Úgy csöppentem ebbe a pozícióba, hogy az elődöm egy olyan megbízott volt, aki semmilyen kerékpáros tapasztalattal nem rendelkezett, ezért az építtető Nemzeti Sportközpontok és a tervező olyan embert keresett, aki ment már ilyen pályákon, van nemzetközi versenytapasztalata, ismeri a hazai viszonyokat és nem utolsó sorban szót tud érteni az építészekkel is. Tehát szakmai szemmel. Én, mint a kerékpáros szövetség képviselője a kerékpáros érdekeket szem előtt tartva veszek részt az egyeztetéseken Nekem még annyi előnyöm van, hogy jelenleg a civil foglalkozásomat tekintve egy generálkivitelező cégnél építésvezetőként dolgozom.
Mi a feladatod pontosan?
Kerékpáros szemmel nézem a projektet, de figyelembe veszem, hogy még miket lehet beleintegrálni ebbe a velodromba és a környezetébe. Fontos dolognak tartom az utánpótlás kérdését is, de például a szabadidősport vagy a gyereksport igényeinek is meg kell felelni. Azt is szem előtt kell tartani, hogy az építtetőnek még milyen elvárásai vannak, például a középrész hasznosítása kapcsán. Lényegében a velodrom kialakítása szorosan összefügg a sportágfejlesztési stratégiával, de ebben benne van az összefogás, hogy szakágaktól függetlenül, mindenki meg tudja találni benne a számításait.
Én úgy képzeltem el az új Millenárist, hogy bejön bárki és jegyet válthasson a pályára, illetve hozzá kerékpárt bérelhessen. Hasonlóan, mint például egy konditermet napjainkban, amit bárki tud használni. Nem egy olyan intézményt szeretnék, amit csak a profik tudnak használni, hanem olyat, aminek a szolgáltatásait bármelyik kerékpáros élvezheti, legyen az amatőr, vagy szabadidő sportoló.
Hol tart a tervezési fázis?
A koncepcióterv felülvizsgálata zajlik éppen. Januárban lett meg a tervpályázat nyertese, a Váncza Művek. Velük, illetve az NSK-val és a kerékpáros szövetséggel a terveket dolgozzuk ki.
Váncza László és Berkesi András a bécsi Velodrom szakmai bejárásán.
Milyen szakmai egyeztetések zajlanak jelenleg?
Az elsődleges szempont, hogy az UCI homologizációs szabályainak megfeleljen a velodrom. A kiírás szerint egy második kategóriás velodrom fog épülni. Ez magát a pályát nem befolyásolja, ugyanis az első és második kategóriás pálya között nincs különbség. Az, hogy valami első kategóriás, az annyiban más, hogy maga a pályát körülvevő stadion kerül másként kialakításra. A nézőszámban az első kategóriás 3000 feletti, a második kategóriás ez alatti befogadó képességű. Emellett kicsit más a megvilágítása. Az első kategóriás pálya olimpia és világbajnokság megrendezésére alkalmas, a második kategóriás lényegében minden másra: Világkupára, Európa-bajnokságra vagy akár ifjúsági világbajnokságra. Az elsődleges szempont az egyeztetésnél, hogy az UCI homológizációjának megfelelő pályát építsünk, miközben a magyar sajátosságok is bekerüljenek. El kell dönteni: hány kabin legyen, és hogyan lehessen azokat használni, hol legyen a konditerem vagy éppen mekkorák legyenek a szövetség irodái. Én például egy múzeumot is el tudnék képzelni.
Az első kategóriára történő későbbi felfejlesztés lehetőségéről tárgyaltok?
Természetesen, bármikor átalakítható lesz akár egy olimpiai verseny megrendezésére is. A mobillelátók és a többi kiegészítő is be lesz tervezve.
A bevezetőben említetted, hogy a versenysport mellett nagy teret engednél a szabadidősportnak. Napjainkban itthon a pályakerékpározás a peremre szorult. Terveztek olyan programokat, amivel népszerűsíteni lehetne ezt a szakágat.
Ez úgy működhetne, hogy lenne a pályának egy időbeosztása, pl.: reggel 6-tól 9-ig, 12-től délután 2-ig majd este, például 5-től 10-ig bárki használhatná a pályát. Egy válogatottnak, és a pályán készülő csapatoknak a délelőtti és a délutáni időszakban biztosított lenne a napi kétszeri tréning. Ez természetesen a stadion fenntarthatóságát nagyban is elősegítheti.
Egy pályának azonban vannak szabályai, és azok megismeréséhez tanfolyamot kell szervezni. Ahol megtanítják: hogyan tudsz felmenni a pályára és szervezett keretek között meg lehet ismerni az alapokat. Onnantól kezdve, hogy valakinek van egy ilyen licence, szabadon használhatja a pályát.
Épület szempontjából van olyan külföldi velodrom, amit mintának tartasz?
Sok pálya épül a világon, én mindig megdöbbenek, hogy évente 1-3, nemzetközi eseményekre is alkalmas pályát avatnak fel. Nekem nagy kedvencem a nemrég átadott francia nemzeti velodrom Versailles mellett. Annyi a nagy különbség, hogy az 22 milliárdból épült, itthon pedig kb. ennek negyede van rá.
Ami magyar sajátosság, és ami miatt nehéz példát találni, hogy az épület tetején olyan speciális tető kerül kialakításra, ami lényegében egy nyitott betonpálya lesz. Ez egész évben bárki által használható lesz. Ez egy világon egyedülálló kezdeményezés, ami hatalmas lehetőség az egész kerékpáros társadalomnak és nem csak a versenysportnak.
Mikorra készülhet el a Millenáris Velodrom?
A jelenlegi tervek szerint 2017 elejére készülhet el. Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy Madarász Gábornak megköszönjem a segítséget, aki nélkül a Velodrom építése nem valósulhatott volna meg,
Köszönjük az interjút, a velodrom építésének fázisairól folyamatosan beszámolunk a VELO.hu oldalon
Eddig hozzáfűzött kommentek:
A tetőn egy betonpálya? Ez tényleg világ újdonság, csak átgondolták-e ezt alaposan?
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.