A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség által betiltva!

E-mail  Nyomtatás
2019. február 16. szombat
  |   Szerző: velo.hu

A 2017-es Tour de France düsseldorfi nyitányát követően kaptak először nagy médiafelhajtást az új gyártási technológiával készülő időfutammezek. A Castelli, a Sky és a BioRacer is az UCI áldozatául esett, az új szigorított szabályzat 2019. március 4-én lép életbe.

A Castelli a Sky versenyzői számára az úgynevezett vortex technológiával készített mezeket, azaz apró légellenállást segítő darabkákat varrtak azokra. A FDJ csapatának teljesítménydiagnosztikai vezetője Frederic Grappe be is panaszolta a Nemzetközi Kerékpáros Szövetségnél őket, miszerint ezzel szabályt szegtek. Az UCI ide vonatkozó passzusa kimondta, hogy a mezek aerodinamikai módosítása tilos. Nicolas Portal a Sky sportigazgatója akkor azzal védekezett, hogy a szerelést a versenybíróság hitelesítette és jóváhagyta.

 

Diavetítéshez kattints a képre


Ennél jóval korábban a Movistar csapatát támogató Endura is előrukkolt egy hasonló szereléssel, amely a Drag2Zero fantázianevet kapta. A skót cég igencsak magasra emelte a lécet a Simon Smart által tervezett szerelést a Mercedes Formula 1-es csapatának szélcsatornájában tesztelték, s bár ezt kevesen tudják, de már a 2016-os Spanyol Körversenyen kipróbálták, sőt egyes információk szerint már 2015-ben is használták.


2015 februárjában Alex Dowsett számára készült el a prototípus, amely Smart Suit néven futott, a brit kiválóság ebben döntötte meg az egyórás világcsúcsot. Ennek továbbfejlesztéseként több mint háromszáz kerékpáros tapasztalatait összegyűjtve született meg a Drag2Zero.


A ruházat tervezése hosszú hónapokat vett igénybe, technikai újításai révén új szintre emelve az egybemezeket. Lézeres szabása milliméterre megegyezik a versenyző az időfutam kerékpáron elfoglalt pozíciójával, ezzel a lehető legjobban minimalizálva a légellenállást. A lézeres szabás révén nem maradnak anyagszélek. Az új eljárásoknak köszönhetően a ruhát alkotó panelek aerodinamika szempontjából a legfontosabb helyekre kerülnek, úgy, mint karok és vállak. Ezeket ragasztással illesztik a mezre. A felkar rész bordázata szintén a légellenállást segíti. Az oldalsó részekre hálós betétek kerülnek, ezzel biztosítva a maximális szellőzést, egyben megőrizve a test hőkomfortját.

 

Diavetítéshez kattints a képre


A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség új szabálykönyve szerint a Sky által használt Castelli „Vortex” időfutammez illegális, mintahogyan az Endura „Drag2Zero” is, de a BioRacer újonnan kialakított mezei sem engedélyezettek. A szabályzat harmadik fejezete kimondja, hogy a ruházat elemei nem változtathatják meg a kerékpáros morfológiáját. A szövet menetvágása, szövése és összeillesztése lehetséges, de felületi érdessége nem haladhatja meg az egy millimétert.


A Castelli termékmenedzsere Steve Smith már korábban megerősítette, hogy egy olyan mezen dolgoznak, ami megfelel az UCI előírásainak, mégis előnyt kovácsolhatnak belőle a kerékpárosok.
 





Tetszett a cikk? Ossza meg ismerőseivel:



Kérjük, írja meg véleményét:

Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.


Felhasználó név:
Jelszó:
  
Szöveg:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:

Eddig hozzáfűzött kommentek:

2019.02.23. 11:30
Nesze neked innováció. Az UCI dilettáns idióták gyülekezete. Ahogy eddig, most is újra bebizonyították, hogy a haladás ellenségei.

2019.02.18. 21:04
Értem én, hogy legyen kiegyenlített a technikai küzdelem, de. Az hogyan lehet, hogy az illetékes elvtársak minden újítást megvétóznak? - miután engedélyezték... Azon is csodálkozom, hogy a tárcsaféket megengedték - vagy abban az esetben komoly volt az anyagi ráhatás a gyártóktól?

Velo.hu bringamagazin.
Biciklis hírek, tesztek, felszerelések, túrák és apróhirdetések